Monday, October 23, 2006

Cum sa faci poze la raliu

Cineva din Cluj a dat acest search. Nu era neaparat intentia mea sa scriu acest post, dar tinand cont ca numai ce m-am intors de la Raliul Hunedoarei (de fapt de o saptamana :b), sa zicem ca merge.

Here goes:

1. Safety

Nu este nimic mai important decat siguranta voastra. Da, vrem sa venim acasa cu poze cat mai bune, dar nici un cadru nu merita riscul de a patzi ceva. Concurentii sunt extrem de tensionati si concentrati pe cursa si n-au grija publicului. De asemenea, ei nu sunt responsabili pentru nimic din ce se intampla. IN NICI UN CAZ NU TREBUIE SA STATI PE EXTERIORUL VIRAJELOR sau in alte locuri potential periculoase (chiar daca nu sunt marcate de catre organizatori ca "interzise publicului"). Probabil ca daca sunteti acolo stiti cate ceva despre curse si raliuri si puteti detecta aceste zone.

2. Orarul

De obicei aceste probe se organizeaza departe de orase sau drumuri principale iar caile de acces se inchid cu o ora inainte de inceperea unei probe speciale pe traseul respectiv.
Asa ca este foarte important sa: cunoasteti cat-de-cat zona si sa va alegeti din timp un loc interesant. Studiati orarul competitiei. Poate este vreo proba care se parcurge in ambele sensuri si astfel va puteti dubla distractia pentru acelasi efort.
Daca doriti sa ajungeti pe margine la mai multe probe speciale, studiati drumurile de legatura si incercati sa va optimizati traseul pentru a prinde cat mai multe speciale. Eventual sacrificati ultimele masini din concurs pentru a fugi la alta speciala.

3. Echipamentul

Aproape sigur veti avea de umblat asa ca o incaltaminte adecvata se impune. Fiti pregatiti de balti, noroaie, bolovani sau scaieti. N-ar fi rau sa aveti si ceva de ploaie, atat pentru voi cat si pentru echipamentul foto.
Ah, echipamentul foto: bineinteles ca as recomanda un DSLR cu un obiectiv wide-zoom, sau chiar un ultra-wide, daca vreti sa fiti extremi. Cine nu poseda, se duce cu 'orice-avem in dotare'. Ideea si compozitia fac o fotografie "buna", un DSLR ne ajuta doar sa o realizam mai usor.

4. Tehnica

Cel mai important lucru este plasarea. Adica unde stati. Recomand pe interiorul unui viraj in care pilotii pun masina de-a latul (adica realizeaza un derapaj controlat). Este cel putin la fel de spectaculos pe asfalt, ca si pe macadam (aveti grija la praf) si teoretic, e si super-safe. Daca pilotul greseste, in mod normal va sari de pe drum in exteriorul virajului, nu in interior. Dar, tineti minte, orice se poate intampla, asa ca fiti tot timpul alerti si atenti. Mai puteti incerca si undeva mai jos de iesirea dintr-un viraj spectaculos, masinile va vor aparea in cadru direct de-a latul, praf sau fum din gume, prilej de poze spectaculoase.

Incercati unghiuri deosebite. Ori de sus in jos, ori de jos in sus. Fotografiile realizate de la nivelul ochilor par banale pentru simplul motiv ca este unghiul comun/normal de a privi un cadru pentru oricine. Va trebui sa mizati putin pe inspiratie si sa realizati unele cadre fara a privi 'prin viewfinder'/'pe ecran' pentru a obtine aceste unghiuri neobisnuite (avantaj pentru cei ce au ecrane rabatabile la aparatele lor foto)

Panning Vs Time Freeze

Aceste doua tehnici sunt cele care mie mi se par cele mai potrivite. Panningul inseamna o fotografie realizata cu un timp de expunere ceva mai lung (mie mi-au iesit cu 1/80 pentru cadrele realizate de pe marginea traseului) astfel incat masina sa apara 'sharp' (clara) in poza si fundalul 'miscat'. Efectul este garantat, senzatia de viteza pe care o are fotografia realizata este fantastica. Trebuie doar sa setati un timp de expunere mai lung (va trebui sa experimentati pentru a obtine exact de doriti in conditiile date) si sa miscati aparatul cursiv, urmarind masina in timpul expunerii. Recomandarea mea este sa incepeti urmarirea cu ceva timp inainte de a declansa si de a o continua putin timp dupa ce ea s-a incheiat. Cu putin exercitiu veti realiza 'panning'uri excelente.
Cealalta optiune pe care o aveti este sa folositi un timp de expunere cat mai scurt, crescand senzitivitatea si deschizand diafragma cat va permit conditiile date (adica senzitivitatea maxima la care stiti ca aparatul vostru produce un zgomot acceptabil si o diafragma la care stiti ca rezultatul va fi satisfacator de 'sharp'. Astfel veti putea obtine timpi de 1/500 sau chiar mai scurti care va vor permite sa imortalizati fum, praf aruncat etc., nemiscate in cadru.

Nu uitati sa fiti creativi si sa gasiti cele mai interesante unghiuri si abordari. Si Make It Fun. Va fi o zi petrecuta in aer liber, voia buna si distractia trebuie sa predomine.











Se pare ca articolul a avut priza si a ajuns pe Photocritic si pe EOS-Pro.

12 comments:

cornel4web said...

parerea mea este ca la probele de viteza, "panning technique" e cea mai recomnadata si spectaculoasa...desigur in cazul probelor pe macadam sau a celor pe trasee "baltite" prinderea in cadru a prafului si a stropilor e ceva fain...oricum...faine poze...si fun fain...

Amelia said...

Eu zic asa: nu poti sa faci DOAR panning, risti cam mult. Bine, desigur ca asta vine de la cineva care inca nu se simte 100% sigura pe mana ei. Insa e drept, da mai bine panning-ul.
Ah, si one tip: burst :D
Si da, fun fain fain de tot. :*

Anonymous said...

belea pozele
so meritat drumu

Anonymous said...

Misto pozele si sfaturile.
Daca vrei iti dau si eu un panning cu Gronholm in Grecia, sa imi zici daca iti place. Daca vrei, da-mi un mail pe victormicu@yahoo.com si iti trimit poza.

Alecu said...

amelia:
burstul e cu doua taisuri. de aceea nici n-am scris nimic de el. Ti-as putea raspunde cu: "mai bine un cadru si bun decat 4 proaste". Pe de alta parte, iti si cresc sansele sa prinzi o poza misto daca tragi burst.
Trebuie sa vedeti cate poze apucati sa faceti in intervaul scurt de timp cat e masina in viraj, pentru cei cu aparate lente le recomand modul SINGLE SHOT si atentie sporita.
Am incervat ambele moduri acum si n-as putea spune cu care am obtinut rezultate mai bune, doar ca am ramas cu mai multe cadre cu masinile pe care le-am tras burst (la 5fps)

victor:
keep in touch

Amelia said...

[quote]Trebuie sa vedeti cate poze apucati sa faceti in intervaul scurt de timp cat e masina in viraj[/quote]
4 sau 5 :D Si intre doua masini ai timp sa iti faci curat pe card :D
Insa da, ai dreptate, sansele sa nu fie nici una OK sunt destul de mari :P

Alecu said...

Se pare ca articolul a avut priza si a ajuns pe Photocritic si pe EOS-Pro.

panama35 said...

Faine! Cel mai mult îmi place a treia-încă un pic şi se desprinde de sol. :)

zbanG said...

Excelent articol, pozele la fel. As putea sa stiu ce aparat a fost folosit pentru pozele de mai sus?
De asemenea, o rugaminte, ai putea sa imi recomanzi un aparat care sa se preteze la asa ceva? Vreau sa cumpar unul si nu prea stiu la ec sa fiu atent, am citit undeva ca viteza focusului?

Alecu said...

zbanG: cadrele din acest post sunt facute cu un Canon EOS 20D.

Recomandarea unui aparat pentru acest tip de fotografie depinde intr-o masura foarte mare de buget si cunostintele tale tehnice in domeniu.

Da-mi un mail pe alecu.grigore@gmail.com cu detalii si vedem cum te putem sfatui mai bine :D

Anonymous said...

Un articol bun! Acum cateva luni mi-am cumparat un DSLR, dar cred ca sezonul urmator o sa privesc cursele din spatele volanului! :)

Andreea Vaas said...

zbang apropo de pozele de mai sus si de safety terms, ai vazut clipul pe youtube cu tipul care scapa de masina care trece la cativa mm de el in timp ce facea o poza?